Thursday, February 21, 2013

Sedekah vs Hampas Kelapa

THIS IS WHY I DISLIKE WATCHING THE NEWS ON TV


kalau boleh aku malas nak ulas bab politik di blog ni
tapi berita TV3 buat aku ringan tangan sangat



YAB Najib Razak cakap
"BR1M 3 akan dinaikkan ke RM1000 sekiranya BN masih memegang tampuk kepimpinan negara!"
aku suka Najib berucap. Penuh bersemangat!
tak payah aku nak ulas panjang-panjang
terang-terang menyogok, membeli undi




Tiba-tiba depa cakap yang TG Nik Aziz cakap
"BR1M seolah olah memberi hampas kelapa kepada haiwan."
Semua orang marah! melenting! 
tak menghormati ustaz2 PAS yg turut beratur tuntut BR1M
TGNA sentiasa kasar, sinis, dan berkias dalam menegur.
Aku faham, pasal orang sekarang dah tahap nak kena hempuk baru nak sedar.


but here is the real speech.
He said nothing directly or literally. It's the mass media who creatively manipulate the statement to become provocative and sensational.





Ini maksud analogi beliau:



Kalau nak membalas budi, balas budi dengan cara yang betul.
bukan atas dasar terikat terpaksa membalas.
balas budi ada pelbagai cara.
mendoakan kesejahteraan, moga terbuka hati mereka menukar kerajaan sekular ke kerajaan Islam
pun boleh dianggap membalas budi.
doa satu pemberian yang besar.




tapi dalam berita TV3 setakat ni, tak satu ayat, sepatah je dia bagi TGNA bercakap.
Hari ni sepatah je, "Mengarut" (bila ditanya; PAS hendak keluar dari pakatan pembangkangkah?)


BR1M ialah satu sedekah kepada rakyat!
Sedekah ikutkan logik aku
pemberian tanpa mengharap balasan.
Like what the BN has been doing all the time...(really?)


No comments:

My Favorite Blogs