Thursday, August 15, 2013

berjayakah aku? berjayakah kita?

aku bangga sekejap dengan kejayaan aku hari ini. Antaranya ialah:

-berjaya jawab Test 2 OPM dengan penuh bangga dan bahagia
-pergi balik dari rumah ke fakulti berjalan kaki
-beriktikaf selepas asar


Apalah sangat kejayaan ini kan? tetapi bak pepatah orang putih,
celebrate the little things in life kata ko..


Namun layakkah untuk aku bahagia dengan kejayaan ini?
Layak.

Tetapi tunggu dahulu..
Layakkah aku sambut hari raya sampai sebulan (ini adat, bukan sunah),
layakkah aku berhibur secara melampau sedangkan saudara mara ku di Mesir setiap detiknya derita
mungkin mati nya syahid, tapi jangan di syahidkan sekali semangat mempertahankan benteng Islam!


Marah, geram, bengang, semuanya emosi berbaur
kenapa diserang dibunuh sembelih mereka yang tidak bersenjata
dimana kemanusiaan? dimana keadilan?
apa yang boleh aku buat? Marah? lepas geram?


Doa.
Berdoa, aizat.
Itu senjata kita.


Insyaallah,
tersembunyi rahmat Allah dalamnya derita
tersembunyi redha Allah dalam ketaatan kita
tersembunyi hikmah Allah dalam kepayahan kita.



No comments:

My Favorite Blogs